Rapporter, statistikk og prognoserPå denne siden publiserer vi aktuelle rapporter, analyser og data som er relevant for deg som ønsker innsikt i kompetanseområde. Rapporter på oppdag fra eller med medvirkning fra Kompetanseforum Østfold På oppdrag fra Kompetanseforum Østfold har Blå Kors Fredrikstad gjennomført et forprosjekt "Inkluderingskompetanse. En verktøykasse for næringslivet". Les rapporten her (PDF, 516 kB) Kompetanseforum har bestilt et notat hos Fafo Konsekvenser av Korona. Arbeidsledighet og gjennomføring blant unge i Viken. Framtidige kompetansebehov i Østfold. På oppdrag fra Viken fylkeskommune har SØA gjennomført en analyse av utviklingstrekk og endringskrefter som påvirker arbeidslivets kompetansebehov i Østfold. Publisert i 2022: Studiesentres betydning og utviklingsmuligheter for å møte lokale og regionale kompetansebehov, Oxford Research på oppdrag fra KDD. Fremtidige kompetansebehov: Høyere yrkesfaglig utdanning for et arbeidsliv i endring. Temarapport 1/2022 til Kompetansebehovsutvalget. Livslang læring 2020: Hva vet vi om de som ikke deltar i utdanning og opplæring? Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 2020. Veikart for grønt industriløft. Dette veikartet er startskuddet for regjeringens arbeid for grønt industriløft. I dokumentet presenteres nye ambisjoner, virkemidler og tiltak. Årets Kandidatundersøkelse. Kandidatundersøkelsen er en regelmessig spørreundersøkelse til nyutdannede mastere fra universiteter og høgskoler i Norge, som gjennomføres av NIFU på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. NAVs Bedriftsundersøkelse 2022. Bedriftsundersøkelse viser bl.a. at arbeidsgivere i Øst-Viken vil mangle kvalifisert arbeidskraft på ca 9800 personer. Etterspørselen etter arbeidskraft innen bygg- og anleggsvirksomhet har passert helse- og sosialtjenester, som tidligere hadde størst etterspørsel. Employer Brand undersøkelse 2022 fra Randstad. 57 prosent svarer at de mest sannsynlig vil bli hos nåværende arbeidsgiver om de fikk tilbud om opplæring- og utviklingsmuligheter. Viken | SMB-barometeret (bdo.no) fra BDO. I Østfold forventer 45 prosent av virksomhetene omsetningsvekst de neste 12 månedene, mens 63 prosent forventer vekst på lengre sikt (3 år). Men nesten 4 av 10 virksomheter i Østfold mener at usikkerhet rundt rammevilkår som skatter, avgifter og reguleringer - og mangel på kompetanse eller arbeidskraft - er sannsynlige hinder for positiv utvikling i 2022. Tilstandsrapport for høyere utdanning 2022 samler tall for universitets- og høyskolesektoren for det foregående året, og peker på trender over tid. Utarbeidet av HK-dir. Framtidige kompetansebehov i Østfold. På oppdrag fra Viken fylkeskommune har SØA gjennomført en analyse av utviklingstrekk og endringskrefter som påvirker arbeidslivets kompetansebehov i Østfold. Mulighetsrommet for Vikens næringsliv i etterkant av korona. På oppdrag fra Viken fylkeskommune har Menon analysert hvordan næringslivet i Viken har blitt påvirket av koronaen. Kompetanseplattform for livslang læring. Utredning av konsept fra HK-dir, Sikt og Lånekassen. Kompetanseplattformen skal legge til rette for å dele data om utdanningstilbud fra kompetansetilbydere og oppnådd kompetanse for enkeltindivider, både innen videregående opplæring, høyere yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning. På oppdrag fra Kompetanseforum Østfold har Blå Kors Fredrikstad gjennomført et forprosjekt "Inkluderingskompetanse. En verktøykasse for næringslivet". Les rapporten her (PDF, 516 kB) Kunnskapsgrunnlag Kommunesektorens arbeid med sirkulær økonomi Deloitte 2022. En ny rapport utarbeidet for KS gir kommunesektoren utvidet faggrunnlag for å trappe opp arbeidet med sirkulær økonomi. Kompetensutvecklingen på arbetsmarknaden till år 2030. I spåren av automatiseringen. Rapport utarbeidet for den svenske Arbetsförmedlingen, utgitt i serien Arbetsförmedlingen Analys 2021:2 Labour shortages surpluses report 2021 EU rapport. Evaluering av fagskolemeldingen - finansieringssystemet viser bl.a. at fagskolene mener at finansieringssystemet er bygd opp på en god måte, men de ønsker seg mer forutsigbare vilkår og mer ressurser til å videreutvikle seg. Evalueringen er gjennomført av Deloitte, på oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Evaluering av treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling. Treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling er et element i kompetansereformen Lære hele livet. Evalueringen tyder på at utdanningsprogrammene har møtt behovene i bransjene. Programmene har vært populære og nådd deltakere med lav formell kompetanse som ellers kanskje aldri ville tatt etter- og videreutdanning. Evalueringen er gjennomført av Fafo. I NHOs kompetansebarometer 2021 oppgir 2 av 3 NHO-bedrifter at de har et udekket kompetansebehov. Dette er en rekordhøy andel – og høyest i kompetansebarometerets historie (siden 2014). PwCs kompetanserapport 2022. Årets kompetanserapport fra PwC viser at virksomheter som har kommet godt i gang med kompetanseutviklingsprogrammer opplever økt innovasjon og aksellerert digital transformasjon,I tillopplever virksomhetene styrket organisasjonskultur og engasjement blant ansatte, samt økt attraktivitet i rekruttering og evne til å beholde medarbeidere. Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning | NIFU Kartlegging av unges utdannings- og yrkesvalg. Kartleggingen viser at nesten halvparten av de unge syns det er vanskelig å forstå hvilke jobber de kan få med ulike utdanninger. Videre oppgir fire av ti voksne ville valgt en annen utdanning om de skulle valgt på nytt i dag. Kartleggingen er gjennomført av Opinion på bestillingen fra HK-dir. Frafall og bytter i universitets- og høgskoleutdanning. SSB-rapporten viser bl.a. at 7 av 10 som faller fra, fullfører aldri. Kompetanse og opplæring blant et utvalg innvandrere (hkdir.no). Undersøkelsen gir interessante funn om kompetanse for noen grupper innvandrere. Publisert i 2021: Læring i arbeidslivet. Et innblikk i hvordan Spekter-medlemmer jobber med kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling. Arbeidsnotat, NIFU. HK-dir har levert et kunnskapsgrunnlag til ny langtidsplan for forskning og høyre utdanning. Les her. SSBs rapport Kompetanseutvikling under Covid-19, som presenterer deskriptiv statistikk som viser deltakelsen i formell (videre)utdanning og ikke-formell opplæring før og under koronapandemien i henholdsvis 2019 og 2020. Nesten 1 av 5 unge voksne har ikke fullført videregående skole. Dette kommer frem i Education at a Glance, OECDs årlige rapport for utdanningssektoren. OECD Skills Outlook 2021. Learning for life. Rapporten utforsker hvordan politikk best kan fremme livslang læring for alle. Den fremhever nøkkelrollen som spilles av sosio-emosjonelle og motiverende faktorer for å forme vellykket engasjement for livslang læring. OECD og Cedefop (2018). Skills for Green Jobs. 2018 Update. European Synthesis Report. Fagarbeideres bidrag til innovasjon i norsk arbeidsliv. Fafo-rapport 2021. Casestudier i åtte norske bedrifter som til sammen viser bredden i de ulike måtene som fagarbeidere bidrar til forbedring og innovasjon på. NAVS Bedriftsundersøkelse 2021. Nedbemanning og lavere mangel på arbeidskraft under koronakrise. Unge som står utenfor arbeid, opplæring og utdanning (NEET). På oppdrag fra KS har NORCE sammenstilt eksisterende kunnskap og forskning om unge som står utenfor utdanning og arbeidsliv. Strategi for digital omstilling i universitets- og høyskolesektoren 2021–2025. Et hovedmål at universiteter og høyskoler i enda større grad skal bidra med den kompetansen som folk, bedrifter og det offentlige trenger for å lykkes med den digitale omstillingen. I 2031 vil kommunene i Norge trenge ca. 45 600 flere årsverk i helse og omsorg enn i dag. Dette viser KS sin Kommunesektorens arbeidsgivermonitor 2021. Tverrgående ferdigheter er de som trengs i mange forskjellige typer jobber og sektorer. Kommunikasjon og teamarbeid er enda mer nødvendig. Kanskje de mest etterspurte ferdighetene i dag er digitale, enten det er generell datakunnskap, evnen til å bruke spesifikk programvare eller ferdigheter i sosiale medier. Les mer i OECDs sin rapport her. Norge sakker akterut på digitalisering i følge Abelias Omstillingsbarometeret 2021. Regional Innovation Scoreboard (RIS) presenterer komparative regionale data for innovasjonsaktivitet i Europa. Videre vekst og kvalitet. Strategi for høyere yrkesfaglig utdanning. Ny strategi for fagskolene skal bidra til økt kvalitet. Strategi for desentralisert og fleksibel utdanning ved fagskoler, høyskoler og universiteter. Regjeringen vil åpne opp utdanningssystemet mer slik at enda flere skal få mulighet til å ta utdanning, uavhengig av hvor de bor. Les en ny NIFU-rapport for kandidatundersøkelsen 2020, som viser at pandemien har gjort arbeidsmarkedet tøft for nyutdannede. Les Nasjonal strategi for ein grøn sirkulær økonomi Les NHO's Økonomisk overblikk 2/2021 Les Kunnskapsgrunnlaget for integrering og mangfold i Viken Stortingsmelding Energi til arbeid – langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser Les NAVs Bedriftsundersøkelse 2021 for Øst-Viken. Kompass 2021 - sosial ulikhet, ubrukt potensial. Kompass er en årlig rapport fra Kompetanse Norge, som sammenstiller relevant statistikk og forskning innenfor et avgrenset temaområde. Årets utgave handler om sosial ulikhet, bl.a. i unges utdanningsvalg og voksnes læring. Stortingsmelding om videregående opplæring. Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden. Ett av de store grepene i meldingen er en fullføringsreform. En rapport fra Menon Economics "Er verdiskaping med data noe Norge kan leve av?" viser at den norske dataøkonomien står for en årlig verdiskaping på 150 milliarder kroner og sysselsetter 100 000. På ti år kan dette dobles og dermed gjøre den datadrevne verdiskapingen større enn den fra olje- og gass. Stortingsmelding Data som ressurs — Datadrevet økonomi og innovasjon. Formålet med meldingen er å legge fram regjeringens politikk for verdiskaping med data som ressurs. Rapporten «Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse», som er laget av Kompetanse Norge på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartement, viser at 41 prosent av befolkningen sier de har opplevd et større behov for digitale ferdigheter under koronapandemien. Stortingsmelding om arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Målet med Stortingsmeldingen Utdanning for omstilling er å sikre bedre sammenheng mellom det du lærer på studiet og det som skjer i arbeidslivet. NHOs Kompetansebarometer 2020. Årlig kartlegging av kompetansebehov i NHOs medlemsbedrifter. Bedriftene har svart under koronakrisen, og blitt bedt om å oppgi bedriftens nåværende kompetansebehov. Les NAV Øst-Vikens nye prognose for arbeidsmarkedet i Øst-Viken for 2021 og 2022. Jobbundersøkelse 2021. FINNs ferske jobbundersøkelse viser at det er flere som nå vurderer å skifte bransje, omskolere seg eller ser på muligheter andre geografiske steder. HR-Norges HR-Undersøkelse 2021, som tar for seg blant annet de endringene knyttet til kompetanseutvikling og hvor virksomhetene ansetter fra. Fafo-rapport "From zero to hero". Temaet i denne rapporten er frafall og metoder for å få sårbar ungdom tilbake til opplæring eller ut i lønnet arbeid. Konkret settes søkelyset på Café Hanco, som er et ungdomstiltak i regi av Viken fylkeskommune. På oppdrag fra Kompetanse Norge, har NIFU laget en kunnskapsoppsummering om fleksibilitet i opplæring og utdanning for voksne. Her kan du lese Sysselsettingsutvalgets tredje rapport Kompetanse, aktivitet og inntektssikring — Tiltak for økt sysselsetting. Vi har bestilt et notat hos Fafo Konsekvenser av Korona. Arbeidsledighet og gjennomføring blant unge i Viken. Perspektivmeldingen 2021 drøfter viktige utfordringer for norsk økonomi, for offentlige finanser og for videreføring av de norske velferdsordningene i et langsiktig perspektiv. Les NAVs omverdensanalyse 2021 om de viktigste samfunnstrendene som vil påvirke arbeids- og velferdsområdet fram til 2035 NAVs omverdensanalyse 2021: Koronapandemien kan framskynde omstillingen i arbeidslivet - nav.no. Norge vil ha for få med yrkesfaglig bakgrunn fra videregående i årene som kommer. Det viser SSBs siste rapport om sysselsetting og arbeidsstyrke fram mot 2040. Publisert i 2020: Framskrivinger av arbeidsstyrken og sysselsettingen etter utdanning mot 2040 - SSB. De sju arbeidslivs- og interesseorganisasjonene for IKT i Norge har gått sammen om å kartlegge tilbudet av og etterspørselen etter IKT-kompetanse fram mot 2030. Les rapporten her. Trender i arbeidslivs- og velferdspolitikken fram mot 2035. Fafo-rapport 2020:32 NHOs veikart for fremtidens næringsliv Helsenæringens verdi 2020 (menon.no) Database for statistikk om høgre utdanning Datadelingsutvalget (2020). Rapport fra ekspertgruppen for datadeling i næringslivet. Digitaliseringsdirektoratet (2020). Nasjonal strategi for kunstig intelligens. EU (2020). European data strategi The Future of Jobs Report 2020. WEF. Les rapporten her. Partnerskap og samstyring i fylkeskommuner. En sammenstilling av erfaringer Geir Magnussen og Erik Magnussen TF-rapport nr. 546. Les her. (PDF, 3 MB) Verdikjeder i Norge. Rapport nr. 16-2020 fra Samfunnsøkonomisk analyse. Les her. Rapport fra ekspertgruppen for datadeling i næringslivet. Les her. Stortingsmeldingen Lære hele livet. Les her. Publisert 2019 og tidligere: Evaluering av Kompetanseforum Østfold 2016-2019. Les her. (PDF, 987 kB) Fafos rapport "Ønsket i Østfold. Arbeidsmarked og kompetansebehov. Les rapporten her. NAVs bedriftsundersøkelse for 2019 Øst-Viken. (PDF, 783 kB) NOU 2019: 25 Med rett til å mestre. Les her. NOU-rapporten «Lærekraftig utvikling — Livslang læring for omstilling og konkurranseevne». Les her. Kompetansebehovsutvalgets tredje rapport. Les rapporten her. Kompetansebehovsutvalgets andre rapport om hvilke utfordringer må håndteres for å møte framtidens kompetansebehov? 1. februar 2019. Les rapporten her. Kompetansebehovsutvalgets første rapport, som gir en best mulig faglig vurdering av Norges kompetansebehov ble overlevert 31.01.2018. Les rapporten her. Meld. St. 6 (2018-2019) Oppgaver til nye regioner. Les meldingen her. Småbedriftslivet, strategi for små og mellomstore bedrifter. Les her. Fafo rapport for EVU-utvalget "Etter- og videreutdanning i tariffavtalene i offentlig sektor". Rapporten kartlegger ordninger for etter- og videreutdanning som finnes i arbeidslivet i offentlig sektor. Les rapporten her. "Scenarioanalyse av framtidens tilbud og etterspørsel etter kompetanse." Fra Samfunnsanalyse, bestilt av Kompetansebehovsutvalget. Hensikten med prosjektet har vært å utvikle alternative utviklingsbilder for norsk økonomi og bruke disse for analyser av kompetansebehovene fremover. Les her. Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport. Fafo og NIFU. FINN Jobbindeks, januar 2019 (PDF, 5 MB) Navs omverdensanalyse 2019 Positiv innstilling til mangfold Seema-rapport (PDF, 8 MB) NHOs økonomisk overblikk 4/2018 Nasjonal kompetansepolitisk strategi 2017-2021.pdf NOU2018: Voksne i grunnskole- og videregpende opplæring - Finansiering av livsopphold Bærekraftige byer og sterke distrikt Digital 21 Liedutvalget, utvalg om vgo Sysselsettingsutvalgets NOU 2019 NHOs Kompetansebarometer Virksomhetsbarometer til Kompetanse Norge 2019 Higher Edication in Norway. Labour Marked Relevance and Outcomes, OECD 2018 The Future of Jobs report, Word Economic Forum 2018 Fagarbeideres og fagopplæringens betydning for innovasjon What the future of work will mean for jobs, skills, and wages, Mckinsey, november 2017 Getting Skills Right: Assessing and Anticipating Changing Skill Needs, 2016 Getting Skills Right: Skills for Jobs Indicators, 2017 OECD Skills for Jobs Database Rapport fra pilotprosjekt for styrking av kunnskapsgrunnlaget i regionale kompetanseplaner. A future that works, Mckinsey Global Institute, januar 2017 Key issues for digital transformation in the G20, Rapport for OECD conference, januar 2017 Ny teknologi og endringer i arbeidsmarkedet.pdf OECD Skills Strategy Report Norway OECD Skills Action Report Norway Samfunnsøkonomisk analyse: Dimensjonering av høyere utdanning Samfunnsøkonomisk analyse 2015: Eksplorative scenarioanalyser om framtidens kompetansebehov «Computerization and the Future of Jobs in Norway», Mika Pajarinen, ETLA, The Research Institute of the Finnish Economy. Frey and Osborne (2013) “The Future of Employment: How Susceptible are Jobs to Computerisation”. Manpowers undersøkelse 2015 Talent Shortage Survey Results Report http://karrierestart.no/arbeidsmarkedet/1142-fremtidens-jobbmarked-slik-er-arbeidsmarkedet-om-20-ar NIFU-rapport 2017-9 Råd for samarbeid ned arbeidslivet.pdf NIFU. Kandidatundersøkelsen NIFUs rapport 2014: Kan organisering av læringsformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker. NIFUs Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen NIFU Fagskoleutdannedes studiesituasjon og arbeidsmarkedssituasjon: Kandidatundersøkelse blant fagskoleutdannede uteksaminert våren 2012 NIFUs Teknologer, realister og økonomer på arbeidsmarkedet VOX Analysis, dialogue and dissemination of future skills needs VOX Karriereveiledning for nyankomne innvandrere Ludvigsen utvalgs utredelse Fremtidens skole — Fornyelse av fag og kompetanser NOU 2016: Norge i omstilling - karriereveiledning for individ og samfunn Kunnskapsdepartementet (2010): «Tilbud og etterspørsel etter høyere utdannet arbeidskraft fram mot 2020», Rapport desember 2010, Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 16 (2015–2016) Fra utenforskap til ny sjanse Meld. St. 35 (2014–2015) Sammen om jobben — Næringsutvikling innenfor utviklingssamarbeidet KDs Utdanning og arbeidsmarkedet. En gjennomgang av Statistisk sentralbyrås beregninger frem mot 2030. Rapport fra KMD Regionale koblingsbokser mellom tilbud og etterspørsel av arbeidskraft og utdanning Effektevaluering av intensivopplæringen i Overgangsprosjektet, Ny Giv: Andre delrapport UDIR 2011 Kartlegging og vurdering av yrkesopplæringsnemndenes rolle i fylkeskommunenes arbeid med dimensjonering av utdanningstilbudet. Mistilpasning i arbeidsmarkedet og økningen i antallet uføretrygdede i Norge. FremKom et projekt med det sigte at sætte fokus på, hvad fremtidens kompetencebehov er i Nordjylland nu og 5 år frem i tiden. http://www.reglab.dk/om-reg-lab http://utdanning.no/ Statistisk sentralbyrå (SSB), 2013: Forecasting demand and supply of labour by education. Statistisk sentralbyrå (SSB), 2016: Sysselsetting og utdanningsvalg fram mot 2035. Statistisk sentralbyrå (SSB), 2016: Education-specific labour force and demand in Norway in times of transition SSB Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) Statistisk sentralbyrå (SSB). Statistikkbanken. Folkemengde: Statistisk sentralbyrå (SSB). Statistikkbanken. Nasjonalregnskapet Mer KS rekrutteringsmodell for Østfold fram til 2025 Regional analyse for Østfold med oppdateringer for 2018 fraTelemarksforskning Finn lærebedrift Pilotprosjekt for styrking av kunnskapsgrunnlaget i regionale kompetanseplaner. Sluttrapport delprosjekt 1 (PDF, 643 kB) Rapport fra pilotprosjektet (Østfold) Sluttrapport fra 16 fylkeskommuner, delprosjekt 2 Publisert 15.09.2020 20.17 Sist endret 04.08.2022 15.22