Rapporter, artikler, statistikk og prognoserPå denne siden publiserer vi aktuelle rapporter, analyser og data som er relevant for deg som ønsker innsikt i kompetanseområde. Rapporter på oppdrag eller med medvirkning fra Kompetanseforum Østfold På oppdrag fra Kompetanseforum Østfold har Fredrikstad Næringsforening gjennomført et forprosjekt " Sirkulærøkonomi – kunnskapsløft fra utdanning til bedrift". Les rapporten her (PDF, 2 MB) På oppdrag fra Kompetanseforum Østfold har Blå Kors Fredrikstad gjennomført et forprosjekt "Inkluderingskompetanse. En verktøykasse for næringslivet". Les rapporten her (PDF, 516 kB) Kompetanseforum har bestilt et notat hos Fafo Konsekvenser av Korona. Arbeidsledighet og gjennomføring blant unge i Viken. Framtidige kompetansebehov i Østfold. På oppdrag fra Viken fylkeskommune har SØA gjennomført en analyse av utviklingstrekk og endringskrefter som påvirker arbeidslivets kompetansebehov i Østfold. Evaluering av Kompetanseforum Østfold 2016-2019. Les her. (PDF, 987 kB) På bestilling fra Kompetanseforum Østfold laget Fafo i 2019 rapporten "Ønsket i Østfold. Arbeidsmarked og kompetansebehov". Les rapporten her. En bacheloroppgave "Strategisk kompetensutveckling - en studie av hur företag i Fredrikstad arbetar" i samarbeid med Fredrikstad Næringsforening. Les undersøkelsen her. (PDF, 2 MB) Publisert i 2023: The Future of Jobs Report 2023, World Economic Forum. Nesten en fjerdedel av jobbene vil endres innen 2027 (hvor millioner forsvinner), ifølge rapporten. Den vektlegger at grønne jobber kommer til å øke de neste fem år, imidlertid den største absolutte økningen i arbeidsplasser vil komme i utdannings- og landbrukssektoren. Fremtidige kompetansebehov: Utfordringer for grønn omstilling i arbeidslivet er årets temarapport til Kompetansebehovsutvalget som viser bl.a. sju hindre i veien for at Norge skal klare den grønne omstillingen. NAV Øst-Vikens bedriftsundersøkelse 2023 viser store forskjeller mellom næringene i fremtidig forventet sysselsetting. Og kraftig nedgang i forventet arbeidskraftsbehov i Øst-Viken. Fylkeskommunens utfordringer og muligheter i å utvikle et kompetansetilbud for voksne. SØA Rapport 3-2023 KS FOU nummer: 226001 Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole 2023-2030 "Kompetanse for grønn omstilling: En gjennomgang av forskningslitteratur og arbeidslivets kompetansebehov knyttet til miljø- og klimautfordringer". NIFU i samarbeid med SINTEF Digital har skrevet rapport om kompetanse og grønn omstilling på oppdrag fra Kompetansebehovsutvalget. Exploring educatorsʼ perceived possibilities and obstacles related to access and use of ICT: Revealing the digital divide in Norwegian Adult Education centres. Undersøkelsen utforsker muligheter og hindringer ved bruk av digitale ressurser i voksenopplæringssentrene i Norge. Funnene tyder på digitale skiller pga mangel på digital infrastruktur i klasserommet, utilstrekkelig internettkapasitet og utilstrekkelige opplæringsmuligheter for lærere. Stortingsmeldingen Utsyn over kompetansebehovet i Norge med målet å bidra til høy sysselsetting og til å dekke de viktigste kompetansebehovene i arbeids- og samfunnslivet Regjeringens forslag til ny opplæringslov for å gjøre flere unge klare for arbeidslivet. Sjette hovedrapport fra FNs klimapanel (2021-2023). Synteserapporten publisert i mars 2023 med tydelig budskap: vi må handle dette tiåret. Verden vil sannsynligvis passere 1,5 grader før 2040, og funn fra FNs klimapanel tyder på at det vil kunne skje allerede mellom 2030 og 2035. Kunnskapen er nå sikrere på at det blir verre konsekvenser ved lavere oppvarming. IKT-næringens kompetansebehov. SØA har på oppdrag fra Abelia kartlagt behovet for IT-kompetanse. Rapporten bygger på en rapport fra 2021, som viser at det med dagens kapasitet i utdanningssystemet vil mangle rundt 40,000 med IT-relatert utdanning i 2030. NHOs kompetansebarometer 2022 – 2 av 3 NHO-bedrifter mangler folk med riktig kompetanse The Green Deal Industrial Plan: putting Europe's net-zero industry in the lead, EU Commission's plan/løft for å styrke konkurranseevnen til Europas net-zero industri og støtte den raske overgangen til klimanøytralitet. En av hovedpilarer for denne satsingen er kompetanse Tid for handling — Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Kommisjonen har sett på hvor stort behovet for helsepersonell blir fram mot 2040 og hvordan Norge kan sørge for en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Circularity Gap Rapport 2023. Fra 2018 har sirkulariteten i verden fått en nedgang fra 9,1 til 7,2 prosent. Norge på jumboplass i Europa. Squaring the Circle: Policies from Europe’s Circular Economy Transition. The World Bank's rapport undersøker EUs erfaring med den sirkulære økonomiens agenda. Mellom mobilitet og migrasjon — Arbeidsinnvandreres integrering i norsk arbeids- og samfunnsliv. NOU 2022:18. Utvalget har kartlagt situasjonen for arbeidsinnvandrere, både som har kommet til Norge etter 2004. Utredningen er et ledd i videreutviklingen av den norske integreringspolitikken. Les funnene fra prosjektet Regionale forskjeller i utenforskap. Andelen av befolkningen som er utenfor arbeidsmarkedet og utdanning og som mottar en eller annen form for ytelse varierer fra 2,9% i Røyrvik i Trøndelag til 14,2 % i Eidskog i Innlandet. Prosjektet er et samarbeid mellom Nasjonal kompetansetjeneste for arbeidsrettet rehabilitering, Telemarksforsking og Nordlandsforskning. Global Risks Report 2023 fra WEF. I dag er energikrisen helt øverst i risikoanalysen, etterfulgt av matkrisen og levekostnadene. Om 10 år er seks av de ti globale risikoene blir dominert av klima og miljørisikoer og risikoene forbundet med det, for eksempel storskala ufrivillig migrasjon og geopolitiske konfrontasjoner. Publisert i 2022: Utdanning uavhengig av bosted og livssituasjon? Sluttrapport for evaluering av tilskuddsordninger for fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible videreutdanningstilbud og program for fleksible utdanningstilbud – har fungert etter hensikten. YS Arbeidslivsbarometer 2022. Færre arbeidstakere enn noen gang er interessert i etter- og videreutdanning. Samtidig er det færre som opplever at de har tilstrekkelig kompetanse. Europakommisjonens årlige Joint Employment Report viser at knappheten på arbeidskraft og kompetanse i EU er nå høyere enn før pandemien, særlig innen helse- og omsorgsyrker, bygg- og anlegg, software og ingeniøryrker. EU-delegasjonens halvårsrapport om arbeids- og sosialsaker. Kompetanse- og kunnskapsbehov for det grønne skiftet. På oppdrag fra LO og NHO har Oslo Economics utredet kunnskaps- og kompetansebehovet som er nødvendig for at Norge skal lykkes med å bygge nye, grønne verdikjeder. Artikkel: Arbeidsplasslæring for en usikker fremtid - Ways of Learning: Suggestions for an Uncertain Future. NIFU-forsker Dorothy Sutherland Olsen har skrevet et bokkapittel om arbeidsplasslæring, med utgangspunkt i intervjuer av HR-ledere i Norge. Målrettede samfunnsoppdrag i Norge. NIFUs rapport er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Den utgjør en del av kunnskapsgrunnlaget for arbeidet med å revidere langtidsplanen for forskning og høyere utdanning. Abelias Fremtidsrettede Arbeidsgivere viser til hva som kjennetegner en god og fremtidsrettet arbeidsgiver, er ekspertpanelet helt klare på at kompetanse ligger på topp tre av det som er viktigst av arbeidsgivere å levere på fremover for å både beholde og sikre god rekruttering til sin virksomhet. Cedefop (2022). The future of vocational education and training in Europe: volume 2: delivering IVET: institutional diversification and/or expansion? Rapporten oppsummerer endringene som har påvirket tilbudet av yrkesopplæring i løpet av de siste tre tiårene på tvers av Europa. Education at a Glance 2022. OECDs årlige indikatorrapport for utdanningssektoren. Rapporten sammenligner OECD-landene blant annet når det gjelder bruk av ressurser til utdanning, deltagelse i utdanning og resultater av utdanning. State of the Nordic Region 2022. Nordregio Report 2022:2. State of the Nordic Region publiseres annethvert år og gir en omfattende redegjørelse for regionale utviklingstrekk i de nordiske landene basert på de nyeste statistiske dataene. Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023 – 2032. Langtidsplanen (LTP) skal sette kursen for politikkutviklingen i forskning og høyere utdanning. Framtidige kompetansebehov - et oppdatert kunnskapsgrunnlag. Denne rapporten beskriver situasjonen på arbeidsmarkedet fra og med starten av pandemien i 2020 og til og med i dag. Rapporten er en oppdatering av kunnskapsgrunnlaget utarbeidet av Kompetansebehovsutvalgets første rapport utgitt i 2018. Kunnskapsoppsummering som bakgrunn for vurdering av ordningen «Kompetansefunn Digital». På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har Oslo Economics gjennomgått litteratur om insentivordninger som skal bidra til kompetanseutvikling blant ansatte i private og/eller offentlige virksomheter. Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020. Rapporten inngår i NIFUs evaluering av Utdanningsløftet 2020 i perioden 2020-2024. Dette er første delrapport om vg3 fagopplæring i skole for de uten læreplass, og den undersøker hvordan tiltaket for å heve kvaliteten på dette er iverksatt i fylkeskommunene i skoleåret 2021/2022. Regionale indikatorer. Kunnskapsgrunnlag for regional kompetansepolitikk. En arbeidsgruppe med representanter fra flere fylkeskommuner og Panda analyse har utformet indikatorer som beskriver tilstanden for regionale kompetansebehov i alle fylkene. Viken Teknologiklynge har fått utført en smart spesialiseringsanalyse for Østfold og Follo (PDF, 3 MB) i forbindelse med deres EU-prosjekt Green Offshore Tech. Leverandøren er DiveOpp. Sysselsetjing av fagutdanna (2020 og 2021). Statistikk fra Utdanningsdirektoratet. 80 prosent av de som bestod fag- eller svenneprøvet i 2020 og 2021 er i jobb et år etter utdanningen. Omstillingsbarometer 2021. Abelias rangering avdekker både styrker og svakheter for Norge på viktige omstillingsområder. Norge sakker akterut på teknologi og digitalisering, har historisk lav entreprenøraktivitet, og et stadig større kompetansegap. Studiesentres betydning og utviklingsmuligheter for å møte lokale og regionale kompetansebehov, Oxford Research på oppdrag fra KDD. Fremtidige kompetansebehov: Høyere yrkesfaglig utdanning for et arbeidsliv i endring. Temarapport 1/2022 til Kompetansebehovsutvalget. Livslang læring 2020: Hva vet vi om de som ikke deltar i utdanning og opplæring? Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 2020. Veikart for grønt industriløft. Dette veikartet er startskuddet for regjeringens arbeid for grønt industriløft. I dokumentet presenteres nye ambisjoner, virkemidler og tiltak. Årets Kandidatundersøkelse. Kandidatundersøkelsen er en regelmessig spørreundersøkelse til nyutdannede mastere fra universiteter og høgskoler i Norge, som gjennomføres av NIFU på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. NAVs Bedriftsundersøkelse 2022. Bedriftsundersøkelse viser bl.a. at arbeidsgivere i Øst-Viken vil mangle kvalifisert arbeidskraft på ca 9800 personer. Etterspørselen etter arbeidskraft innen bygg- og anleggsvirksomhet har passert helse- og sosialtjenester, som tidligere hadde størst etterspørsel. Employer Brand undersøkelse 2022 fra Randstad. 57 prosent svarer at de mest sannsynlig vil bli hos nåværende arbeidsgiver om de fikk tilbud om opplæring- og utviklingsmuligheter. Viken | SMB-barometeret (bdo.no) fra BDO. I Østfold forventer 45 prosent av virksomhetene omsetningsvekst de neste 12 månedene, mens 63 prosent forventer vekst på lengre sikt (3 år). Men nesten 4 av 10 virksomheter i Østfold mener at usikkerhet rundt rammevilkår som skatter, avgifter og reguleringer - og mangel på kompetanse eller arbeidskraft - er sannsynlige hinder for positiv utvikling i 2022. Tilstandsrapport for høyere utdanning 2022 samler tall for universitets- og høyskolesektoren for det foregående året, og peker på trender over tid. Utarbeidet av HK-dir. Framtidige kompetansebehov i Østfold. På oppdrag fra Viken fylkeskommune har SØA gjennomført en analyse av utviklingstrekk og endringskrefter som påvirker arbeidslivets kompetansebehov i Østfold. Mulighetsrommet for Vikens næringsliv i etterkant av korona. På oppdrag fra Viken fylkeskommune har Menon analysert hvordan næringslivet i Viken har blitt påvirket av koronaen. Kompetanseplattform for livslang læring. Utredning av konsept fra HK-dir, Sikt og Lånekassen. Kompetanseplattformen skal legge til rette for å dele data om utdanningstilbud fra kompetansetilbydere og oppnådd kompetanse for enkeltindivider, både innen videregående opplæring, høyere yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning. På oppdrag fra Kompetanseforum Østfold har Blå Kors Fredrikstad gjennomført et forprosjekt "Inkluderingskompetanse. En verktøykasse for næringslivet". Les rapporten her (PDF, 516 kB) Kunnskapsgrunnlag Kommunesektorens arbeid med sirkulær økonomi Deloitte 2022. En ny rapport utarbeidet for KS gir kommunesektoren utvidet faggrunnlag for å trappe opp arbeidet med sirkulær økonomi. Kompetensutvecklingen på arbetsmarknaden till år 2030. I spåren av automatiseringen. Rapport utarbeidet for den svenske Arbetsförmedlingen, utgitt i serien Arbetsförmedlingen Analys 2021:2 Labour shortages surpluses report 2021 EU rapport. Evaluering av fagskolemeldingen - finansieringssystemet viser bl.a. at fagskolene mener at finansieringssystemet er bygd opp på en god måte, men de ønsker seg mer forutsigbare vilkår og mer ressurser til å videreutvikle seg. Evalueringen er gjennomført av Deloitte, på oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Evaluering av treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling. Treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling er et element i kompetansereformen Lære hele livet. Evalueringen tyder på at utdanningsprogrammene har møtt behovene i bransjene. Programmene har vært populære og nådd deltakere med lav formell kompetanse som ellers kanskje aldri ville tatt etter- og videreutdanning. Evalueringen er gjennomført av Fafo. I NHOs kompetansebarometer 2021 oppgir 2 av 3 NHO-bedrifter at de har et udekket kompetansebehov. Dette er en rekordhøy andel – og høyest i kompetansebarometerets historie (siden 2014). PwCs kompetanserapport 2022. Årets kompetanserapport fra PwC viser at virksomheter som har kommet godt i gang med kompetanseutviklingsprogrammer opplever økt innovasjon og aksellerert digital transformasjon,I tillopplever virksomhetene styrket organisasjonskultur og engasjement blant ansatte, samt økt attraktivitet i rekruttering og evne til å beholde medarbeidere. Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning | NIFU Kartlegging av unges utdannings- og yrkesvalg. Kartleggingen viser at nesten halvparten av de unge syns det er vanskelig å forstå hvilke jobber de kan få med ulike utdanninger. Videre oppgir fire av ti voksne ville valgt en annen utdanning om de skulle valgt på nytt i dag. Kartleggingen er gjennomført av Opinion på bestillingen fra HK-dir. Frafall og bytter i universitets- og høgskoleutdanning. SSB-rapporten viser bl.a. at 7 av 10 som faller fra, fullfører aldri. Kompetanse og opplæring blant et utvalg innvandrere (hkdir.no). Undersøkelsen gir interessante funn om kompetanse for noen grupper innvandrere. Publisert i 2021: Læring i arbeidslivet. Et innblikk i hvordan Spekter-medlemmer jobber med kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling. Arbeidsnotat, NIFU. Kompetansekartlegging i arbeidslivet. Erfaringer og behov. Arbeidsnotat, NIFU HK-dir har levert et kunnskapsgrunnlag til ny langtidsplan for forskning og høyre utdanning. Les her. SSBs rapport Kompetanseutvikling under Covid-19, som presenterer deskriptiv statistikk som viser deltakelsen i formell (videre)utdanning og ikke-formell opplæring før og under koronapandemien i henholdsvis 2019 og 2020. Nesten 1 av 5 unge voksne har ikke fullført videregående skole. Dette kommer frem i Education at a Glance, OECDs årlige rapport for utdanningssektoren. OECD Skills Outlook 2021. Learning for life. Rapporten utforsker hvordan politikk best kan fremme livslang læring for alle. Den fremhever nøkkelrollen som spilles av sosio-emosjonelle og motiverende faktorer for å forme vellykket engasjement for livslang læring. OECD og Cedefop (2018). Skills for Green Jobs. 2018 Update. European Synthesis Report. Fagarbeideres bidrag til innovasjon i norsk arbeidsliv. Fafo-rapport 2021. Casestudier i åtte norske bedrifter som til sammen viser bredden i de ulike måtene som fagarbeidere bidrar til forbedring og innovasjon på. NAVS Bedriftsundersøkelse 2021. Nedbemanning og lavere mangel på arbeidskraft under koronakrise. Unge som står utenfor arbeid, opplæring og utdanning (NEET). På oppdrag fra KS har NORCE sammenstilt eksisterende kunnskap og forskning om unge som står utenfor utdanning og arbeidsliv. Strategi for digital omstilling i universitets- og høyskolesektoren 2021–2025. Et hovedmål at universiteter og høyskoler i enda større grad skal bidra med den kompetansen som folk, bedrifter og det offentlige trenger for å lykkes med den digitale omstillingen. I 2031 vil kommunene i Norge trenge ca. 45 600 flere årsverk i helse og omsorg enn i dag. Dette viser KS sin Kommunesektorens arbeidsgivermonitor 2021. Tverrgående ferdigheter er de som trengs i mange forskjellige typer jobber og sektorer. Kommunikasjon og teamarbeid er enda mer nødvendig. Kanskje de mest etterspurte ferdighetene i dag er digitale, enten det er generell datakunnskap, evnen til å bruke spesifikk programvare eller ferdigheter i sosiale medier. Les mer i OECDs sin rapport her. Norge sakker akterut på digitalisering i følge Abelias Omstillingsbarometeret 2021. Regional Innovation Scoreboard (RIS) presenterer komparative regionale data for innovasjonsaktivitet i Europa. Videre vekst og kvalitet. Strategi for høyere yrkesfaglig utdanning. Ny strategi for fagskolene skal bidra til økt kvalitet. Strategi for desentralisert og fleksibel utdanning ved fagskoler, høyskoler og universiteter. Regjeringen vil åpne opp utdanningssystemet mer slik at enda flere skal få mulighet til å ta utdanning, uavhengig av hvor de bor. Les en ny NIFU-rapport for kandidatundersøkelsen 2020, som viser at pandemien har gjort arbeidsmarkedet tøft for nyutdannede. Les Nasjonal strategi for ein grøn sirkulær økonomi Les NHO's Økonomisk overblikk 2/2021 Les Kunnskapsgrunnlaget for integrering og mangfold i Viken Stortingsmelding Energi til arbeid – langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser Les NAVs Bedriftsundersøkelse 2021 for Øst-Viken. Kompass 2021 - sosial ulikhet, ubrukt potensial. Kompass er en årlig rapport fra Kompetanse Norge, som sammenstiller relevant statistikk og forskning innenfor et avgrenset temaområde. Årets utgave handler om sosial ulikhet, bl.a. i unges utdanningsvalg og voksnes læring. Stortingsmelding om videregående opplæring. Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden. Ett av de store grepene i meldingen er en fullføringsreform. En rapport fra Menon Economics "Er verdiskaping med data noe Norge kan leve av?" viser at den norske dataøkonomien står for en årlig verdiskaping på 150 milliarder kroner og sysselsetter 100 000. På ti år kan dette dobles og dermed gjøre den datadrevne verdiskapingen større enn den fra olje- og gass. Stortingsmelding Data som ressurs — Datadrevet økonomi og innovasjon. Formålet med meldingen er å legge fram regjeringens politikk for verdiskaping med data som ressurs. Rapporten «Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse», som er laget av Kompetanse Norge på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartement, viser at 41 prosent av befolkningen sier de har opplevd et større behov for digitale ferdigheter under koronapandemien. Stortingsmelding om arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Målet med Stortingsmeldingen Utdanning for omstilling er å sikre bedre sammenheng mellom det du lærer på studiet og det som skjer i arbeidslivet. NHOs Kompetansebarometer 2020. Årlig kartlegging av kompetansebehov i NHOs medlemsbedrifter. Bedriftene har svart under koronakrisen, og blitt bedt om å oppgi bedriftens nåværende kompetansebehov. Les NAV Øst-Vikens nye prognose for arbeidsmarkedet i Øst-Viken for 2021 og 2022. Jobbundersøkelse 2021. FINNs ferske jobbundersøkelse viser at det er flere som nå vurderer å skifte bransje, omskolere seg eller ser på muligheter andre geografiske steder. HR-Norges HR-Undersøkelse 2021, som tar for seg blant annet de endringene knyttet til kompetanseutvikling og hvor virksomhetene ansetter fra. Fafo-rapport "From zero to hero". Temaet i denne rapporten er frafall og metoder for å få sårbar ungdom tilbake til opplæring eller ut i lønnet arbeid. Konkret settes søkelyset på Café Hanco, som er et ungdomstiltak i regi av Viken fylkeskommune. På oppdrag fra Kompetanse Norge, har NIFU laget en kunnskapsoppsummering om fleksibilitet i opplæring og utdanning for voksne. Her kan du lese Sysselsettingsutvalgets tredje rapport Kompetanse, aktivitet og inntektssikring — Tiltak for økt sysselsetting. Vi har bestilt et notat hos Fafo Konsekvenser av Korona. Arbeidsledighet og gjennomføring blant unge i Viken. Perspektivmeldingen 2021 drøfter viktige utfordringer for norsk økonomi, for offentlige finanser og for videreføring av de norske velferdsordningene i et langsiktig perspektiv. Les NAVs omverdensanalyse 2021 om de viktigste samfunnstrendene som vil påvirke arbeids- og velferdsområdet fram til 2035 NAVs omverdensanalyse 2021: Koronapandemien kan framskynde omstillingen i arbeidslivet - nav.no. Norge vil ha for få med yrkesfaglig bakgrunn fra videregående i årene som kommer. Det viser SSBs siste rapport om sysselsetting og arbeidsstyrke fram mot 2040. Publisert i 2020: Framskrivinger av arbeidsstyrken og sysselsettingen etter utdanning mot 2040 - SSB. De sju arbeidslivs- og interesseorganisasjonene for IKT i Norge har gått sammen om å kartlegge tilbudet av og etterspørselen etter IKT-kompetanse fram mot 2030. Les rapporten her. Trender i arbeidslivs- og velferdspolitikken fram mot 2035. Fafo-rapport 2020:32 NHOs veikart for fremtidens næringsliv Helsenæringens verdi 2020 (menon.no) Database for statistikk om høgre utdanning Datadelingsutvalget (2020). Rapport fra ekspertgruppen for datadeling i næringslivet. Digitaliseringsdirektoratet (2020). Nasjonal strategi for kunstig intelligens. EU (2020). European data strategi The Future of Jobs Report 2020. WEF. Les rapporten her. Partnerskap og samstyring i fylkeskommuner. En sammenstilling av erfaringer Geir Magnussen og Erik Magnussen TF-rapport nr. 546. Les her. (PDF, 3 MB) Verdikjeder i Norge. Rapport nr. 16-2020 fra Samfunnsøkonomisk analyse. Les her. Rapport fra ekspertgruppen for datadeling i næringslivet. Les her. Stortingsmeldingen Lære hele livet. Les her. Publisert 2019 og tidligere: Evaluering av Kompetanseforum Østfold 2016-2019. Les her. (PDF, 987 kB) Fafos rapport "Ønsket i Østfold. Arbeidsmarked og kompetansebehov. Les rapporten her. NAVs bedriftsundersøkelse for 2019 Øst-Viken. (PDF, 783 kB) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Meld. St. 6 2019-2020 NOU 2019: 25 Med rett til å mestre. Les her. NOU-rapporten «Lærekraftig utvikling — Livslang læring for omstilling og konkurranseevne». Les her. Kompetansebehovsutvalgets tredje rapport. Les rapporten her. Kompetansebehovsutvalgets andre rapport om hvilke utfordringer må håndteres for å møte framtidens kompetansebehov? 1. februar 2019. Les rapporten her. Kompetansebehovsutvalgets første rapport, som gir en best mulig faglig vurdering av Norges kompetansebehov ble overlevert 31.01.2018. Les rapporten her. Meld. St. 6 (2018-2019) Oppgaver til nye regioner. Les meldingen her. Småbedriftslivet, strategi for små og mellomstore bedrifter. Les her. Fafo rapport for EVU-utvalget "Etter- og videreutdanning i tariffavtalene i offentlig sektor". Rapporten kartlegger ordninger for etter- og videreutdanning som finnes i arbeidslivet i offentlig sektor. Les rapporten her. "Scenarioanalyse av framtidens tilbud og etterspørsel etter kompetanse." Fra Samfunnsanalyse, bestilt av Kompetansebehovsutvalget. Hensikten med prosjektet har vært å utvikle alternative utviklingsbilder for norsk økonomi og bruke disse for analyser av kompetansebehovene fremover. Les her. Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport. Fafo og NIFU. FINN Jobbindeks, januar 2019 (PDF, 5 MB) Navs omverdensanalyse 2019 Positiv innstilling til mangfold Seema-rapport (PDF, 8 MB) NHOs økonomisk overblikk 4/2018 Nasjonal kompetansepolitisk strategi 2017-2021.pdf NOU2018: Voksne i grunnskole- og videregpende opplæring - Finansiering av livsopphold Bærekraftige byer og sterke distrikt Digital 21 Liedutvalget, utvalg om vgo Sysselsettingsutvalgets NOU 2019 NHOs Kompetansebarometer Virksomhetsbarometer til Kompetanse Norge 2019 Higher Edication in Norway. Labour Marked Relevance and Outcomes, OECD 2018 The Future of Jobs report, Word Economic Forum 2018 Fagarbeideres og fagopplæringens betydning for innovasjon What the future of work will mean for jobs, skills, and wages, Mckinsey, november 2017 Getting Skills Right: Assessing and Anticipating Changing Skill Needs, 2016 Getting Skills Right: Skills for Jobs Indicators, 2017 OECD Skills for Jobs Database Rapport fra pilotprosjekt for styrking av kunnskapsgrunnlaget i regionale kompetanseplaner. A future that works, Mckinsey Global Institute, januar 2017 Key issues for digital transformation in the G20, Rapport for OECD conference, januar 2017 Ny teknologi og endringer i arbeidsmarkedet.pdf OECD Skills Strategy Report Norway OECD Skills Action Report Norway Samfunnsøkonomisk analyse: Dimensjonering av høyere utdanning Samfunnsøkonomisk analyse 2015: Eksplorative scenarioanalyser om framtidens kompetansebehov «Computerization and the Future of Jobs in Norway», Mika Pajarinen, ETLA, The Research Institute of the Finnish Economy. Frey and Osborne (2013) “The Future of Employment: How Susceptible are Jobs to Computerisation”. Manpowers undersøkelse 2015 Talent Shortage Survey Results Report http://karrierestart.no/arbeidsmarkedet/1142-fremtidens-jobbmarked-slik-er-arbeidsmarkedet-om-20-ar NIFU-rapport 2017-9 Råd for samarbeid ned arbeidslivet.pdf NIFU. Kandidatundersøkelsen NIFUs rapport 2014: Kan organisering av læringsformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker. NIFUs Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen NIFU Fagskoleutdannedes studiesituasjon og arbeidsmarkedssituasjon: Kandidatundersøkelse blant fagskoleutdannede uteksaminert våren 2012 NIFUs Teknologer, realister og økonomer på arbeidsmarkedet VOX Analysis, dialogue and dissemination of future skills needs VOX Karriereveiledning for nyankomne innvandrere Ludvigsen utvalgs utredelse Fremtidens skole — Fornyelse av fag og kompetanser NOU 2016: Norge i omstilling - karriereveiledning for individ og samfunn Kunnskapsdepartementet (2010): «Tilbud og etterspørsel etter høyere utdannet arbeidskraft fram mot 2020», Rapport desember 2010, Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 16 (2015–2016) Fra utenforskap til ny sjanse Meld. St. 35 (2014–2015) Sammen om jobben — Næringsutvikling innenfor utviklingssamarbeidet KDs Utdanning og arbeidsmarkedet. En gjennomgang av Statistisk sentralbyrås beregninger frem mot 2030. Rapport fra KMD Regionale koblingsbokser mellom tilbud og etterspørsel av arbeidskraft og utdanning Effektevaluering av intensivopplæringen i Overgangsprosjektet, Ny Giv: Andre delrapport UDIR 2011 Kartlegging og vurdering av yrkesopplæringsnemndenes rolle i fylkeskommunenes arbeid med dimensjonering av utdanningstilbudet. Mistilpasning i arbeidsmarkedet og økningen i antallet uføretrygdede i Norge. FremKom et projekt med det sigte at sætte fokus på, hvad fremtidens kompetencebehov er i Nordjylland nu og 5 år frem i tiden. http://www.reglab.dk/om-reg-lab http://utdanning.no/ Statistisk sentralbyrå (SSB), 2013: Forecasting demand and supply of labour by education. Statistisk sentralbyrå (SSB), 2016: Sysselsetting og utdanningsvalg fram mot 2035. Statistisk sentralbyrå (SSB), 2016: Education-specific labour force and demand in Norway in times of transition SSB Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) Statistisk sentralbyrå (SSB). Statistikkbanken. Folkemengde: Statistisk sentralbyrå (SSB). Statistikkbanken. Nasjonalregnskapet Mer KS rekrutteringsmodell for Østfold fram til 2025 Regional analyse for Østfold med oppdateringer for 2018 fraTelemarksforskning Finn lærebedrift Pilotprosjekt for styrking av kunnskapsgrunnlaget i regionale kompetanseplaner. Sluttrapport delprosjekt 1 (PDF, 643 kB) Rapport fra pilotprosjektet (Østfold) Sluttrapport fra 16 fylkeskommuner, delprosjekt 2 Publisert 15.09.2020 20.17 Sist endret 10.08.2023 14.02