Et viktig mål for det kompetansepolitiske arbeidet er å sikre bedre tilgang til arbeidskraft som møter behovet i det regionale arbeidsmarkedet og den enkeltes kompetanseutvikling. Med tre hovedinnsatsområder:
- Gode valg for den enkelte og for samfunnet
- Læring i arbeidslivet og god bruk av kompetanse
- Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet
Målene for kompetansepolitikken er satt nasjonalt. Regjeringen har sammen med partene i arbeidslivet utarbeidet en nasjonal kompetansepolitisk strategi. Denne understreker at samhandling på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer er helt sentralt for å kunne realisere nødvendige endringer.
Regionalt folkevalgt nivå sitt kompetansepolitiske ansvar og samordningsrolle styrkes og det legges bedre til rette for regionalt samarbeid mellom ulike aktører. Mange aktører har ansvar for å realisere kompetansepolitikk, men ingen alene har ressursene til å løse disse komplekse utfordringene.
Kompetanseforumer er en samarbeidsarena for aktørene for å realisere kompetansepolitikken regionalt. Gjennom nasjonal kompetansepolitisk strategi har partene i arbeidslivet, både i privat og offentlig sektor, forpliktet sine medlemmer til deltakelse. Samarbeidet skal sikre dialog for å finne de regionale behovene og løsningene samt ansvars – og oppgavefordeling for å nå resultater.
For å gi retning til samfunnsutviklingen, mobilisere og koordinere innsats regionalt har staten gitt fylkeskommunene et ansvar, utover å bidra med sine relevante virksomheter. Dette ansvaret gjør det naturlig for fylkeskommunene å ta et spesielt ansvar for å stille ressurser til rådighet til drift av kompetanseforaene.
Kompetansen i arbeidslivet må oppdateres, derfor er det viktig å legge til rette for at arbeidstakere får den kompetanseheving som kreves og virksomheter blir rustet til fremtiden. Læring i arbeidslivet, betydningen av å investere i kompetanse og tilrettelegging for fleksible, relevante og tilpasset kompetansetilbud står sentralt. Det er også viktig å sette søkelys på inkludering i arbeidslivet.
Utdanningssystem som bidrar til tilstrekkelig og relevant kompetanse berører arbeidslivsrelevans, dimensjonering, utvikling av nye studietilbud, utdanningsvalg og karriereveiledning, lærlingordning, integrering og samordning på tvers av utdanningssystemene og på tvers av utdanning og arbeidsliv.
Derfor er dette et arbeid som ivaretar helheten, forutsetter samarbeid på tvers av sektorer og nivå og inkluderer mange aktører.