Hallvard Mørk Tvete
Vi tenker nytt og handler sammen for bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel etter kompetanse i regionalt arbeidsmarked.
Vårt arbeid sikrer systematisk dialog mellom fylkeskommunale, kommunale og statlige sektorer, høgskoler, universiteter, fagskoler, partene i arbeidslivet, næringsliv, frivillige og ideelle organisasjoner osv.
Kompetanseforum er katalysator, som skaper resultater hos andre, gjennom å:
- Frambringe kunnskap om kompetansebehov og arbeidsmarked i Østfold
- Skape og videreutvikle relasjoner og sikre kunnskapsdeling og informasjonsflyt for samskaping
- Motivere til aktiviteter hos deltakere, bidra til problemløsninger, påvirke at det skjer endringer og stimulere til innovasjon
Mål for 2024-2027:
Hovedmål: Balansen mellom tilbud og etterspørsel etter kompetanse i Østfold skal bli bedre
- Delmål 1. Flere arbeidsgivere og arbeidstakere har økt fokus på kompetanseutvikling
- Delmål 2. Tilbud og tilgang til relevant utdanning og livslang læring blir bedre
- Delmål 3. Flere unge og voksne velger utdanninger i forhold til dagens og framtidens behov
- Delmål 4. Flere blir inkludert i utdanning og arbeid
- Delmål 5. Samhandling på tvers av sektorer, forvaltningsnivåer, mellom utdanning og arbeidsliv blir bedre
Hallvard Mørk Tvete
Kompetanseforum Østfold ble etablert i 2017 etter initiativet fra daværende Østfold fylkeskommune, NHO Østfold, LO Østfold, NAV Østfold, KS Akershus og Østfold og Høgskolen i Østfold og Fylkesmannen i Østfold. Med følgende mandatet:
- Skal bidra til bedre informasjonsflyt og kontinuerlig kunnskapsdeling mellom regionale utdannings- og arbeidslivsaktører
- Skal innhente og forsøke å vurdere regional arbeidsmarkedskunnskap og kompetansebehov
- Skal samordne regionale nettverk mellom utdanning og næring
- Skal indentifisere og bryte ned barrierer, som er hindringer til helhetlig tilnærming
- Skal bidra i arbeidet rettet mot spesielle utfordringer bl.a. for:
- Økning av relevans både i fag- og yrkesutdanningen, fagskoleutdanningen, høyskoler og universiteter
- Økning av antall læreplasser
- Styrke tilbud og tilgang til målrettet etter- og videreutdanning
- Styrke inkludering og integrering