Hjemmekontor Sesong 2 Episode 1

Sist vinter ble vi sendt på hjemmekontor, og vi måtte tilpasse oss en helt ny hverdag med nye og ukjente utfordringer. Fjellvettregler for hjemmekontor kom etter hver på plass, og nå som vi får en ny runde ut i ulendt terreng med overhengende skredfare er det er på tide med en oppsummering av erfaringer og tips fra året som har gått.

Tegning av Lara R, 12 år  

En viktig erfaring for mange er at når arbeidshverdag og familieliv snus på hodet, er rutiner og fokus på sosial kontakt suksessnøkler for at hjemmekontoret skal fungere på lenge sikt.

Første punkt i sjekklisten er å planlegge dagen. Du trenger å ha mer struktur og rutiner enn vanlig. Lag en plan for dagen gjerne med 45 minutter lange digitale møter istedenfor en time, og med fokustid-blokker hvor du unngår digitale distraksjoner og multitasking. Flere anbefaler å slå av unødvendige varsler, sånn at man velger selv når man vil se eposter og andre typer meldinger.

Få struktur på pauser og legg inn rutiner for bevegelser. Ta mange korte pauser hvor du kommer deg litt bort fra PC og mobil. Det er fint med noen enkle bøy & tøy øvelser, eller noen minutter meditering et annet sted i huset for å avslutte én oppgave og tømme hodet før du går i gang med neste møte. Hva med å ta en pause med en digital yoga på Youtube?

Frisk luft og dagslys er viktig, så ta en tur ut. Ta gjerne et walk & talk møte utendørs hver dag om det er mulig. Teams på telefonen og ørepropper fungerer fint til det, og om du aktiverer video kan du virtuelt besøke en annen kommune.

Ellers kan vi i Kompetanseforum Østfold anbefale å ta en Teamspresso – en kjapp online powerchat over en kaffe med noen som gir deg energi eller som får deg til å le.

Folk sliter mer på hjemmekontor nå enn tidligere. Der man før tenkte at dette går jo fint, er det nå større pessimisme, og flere sliter med å finne balanse mellom jobb og fritid. Å jobbe hjemmefra kan fort føles isolerende. Mange kompenserer med faste uformelle digitale kaffer og lunsjer. Men den spontanitet og energiflyt man opplever ved samtalene ved kaffemaskinen i gangen er foreløpig uerstattelig. Vi kan alle bidra, av og til kan man ringe i stedet for å sende epost til dem man sjelden prater med, man trenger bare et påskudd som normalt ville vært løst med en epost.

Flere anbefaler at du legger ut oppdateringer på digitale kommunikasjonsplattformer, sånn at kollegene kan føle seg involvert i deg og ditt arbeid. Noen selskaper arrangerer speed-date ala Tinder. Der kan alle som ønsker det bli tilfeldig matchet med en annen i selskapet til en profesjonell speed date. Hyggelig særlig når man jobber i en stor organisasjon, og ikke minst når man er nyansatt midt i disse tider.

Noen forteller at digitalt karneval på jobb ble en kjempe suksess. Digital fredagspils er kanskje mer aktuelt enn noensinne nå når utestedene er stengt? Sørg for humor og kulturelle påfyll – få noen minutter i en annen verden, tving deg til å bli med på uformelle digitale kaffepauser og afterworks.

Her er et bidrag i så måte fra et populært meme: «Notat fra Psykologforeningen: Kjære medborgere. I disse koronatider er det helt normalt å prate med vegger, potter og planter. Ta kun kontakt om de prater tilbake».

Det er viktig å tenke på jobb-fritid balanse. Klare skiller mellom jobb og hjem kan oppnås ved hjelp av ritualer og rutiner. For eksempel start eller avslutt dagen med å «gå til og fra jobb». 15 minutters gange i nabolaget omstiller hodet og gir deg følelsen av å «komme på eller fra jobb».

Men når hele husholdningen har hjemmekontor samtidig er føret fremdeles bakglatt og man snubler i de fleste hjemmekontor-tips. Her har vi ikke lenger noen fjellvettregler å støtte oss på. Dette er nyoppdaget land, og kartet må bli til mens vi går, og vi må også regne med å smøre oss bort! Da er det viktig å snu i tide, grave seg ned, eller kanskje prøve igjen en annen dag når værmeldingen er bedre.

Av Elena Rosnes Først publisert i Moss Avis 30.01.2021